¿Cómo desarrollar las tareas o los ejercicios en los entrenamientos?(En español e inglés.)
Autor: Oscar Méndez.
A la hora de crear, copiar o adaptar los ejercicios
según nuestro Modelo de Juego, o como pretendamos trabajar en las sesiones del
morfo-ciclo o semana de trabajo, clasificamos los ejercicios y vamos
empleándolos pero esto no se hace al azar, o como nuestro preparador físico
desarrolle las cargas físicas, sino como nosotros pretendemos dosificar la
información tomando en cuenta todo el proceso así como el calendario y
multiples factores, desde la edad, el nivel de los futbolistas, el calendario,
historia y cultura del club, presión de la afición y prensa…etc.
Nos han llegado muchas veces, colegas o compañeros
que nos preguntan esto mismo y por esta
razón decidimos escribir sobre el tema además hemos percibido, no sabemos si
por desconocimiento o que, no existe
mucho material al respecto.
En lo personal yo los clasifico según diferentes
características que a su vez, muchas veces tienen que ver con los principios
metodológicos que nosotros empleamos, tienen que ver con el principio de
progresión compleja, donde la complejidad se la vamos dando durante todo el
proceso de forma progresiva de menor a mayor así como en la misma sesión del
mismo modo, así como el principio de
propensiones también donde intentamos que en un ejercicio se repita muchas
veces determinado comportamiento que buscamos enseñar y que ellos aprendan.
Clasificación de las tares o ejercicios:
Los ejercicios en mi caso, los clasifico según estos
cuatro aspectos o tipos y los relaciono con diferentes aspectos que explicaré a
continuación y los organizo según como se relacionan con los siguientes aspectos:
a a)
Tarea de Sub Principio. El
sub principio será un micro-comportamiento que nosotros intentaremos que nuestros
futbolistas aprendan de cómo nuestro equipo va a jugar, como el equipo rival puede
actuar o algún comportamiento que se
pueda dar en el próximo encuentro. Por ejemplo, podemos poner un principio grande como puede
ser el de cobertura ofensiva en la Organización Ofensiva o un sub principio o
micro comportamiento, que puede ser como se debe desmarcar nuestro volante
central ante la presión de dos delanteros rivales.
b)
Tarea de Estructura o figura táctica. Cuando se relacionan a la organización
estructural o la figura táctica, es cuando se buscan determinados
comportamientos relacionados a nuestra figura táctica y como se va a mover /
organizar nuestro equipo tanto ofensivamente como defensivamente. Por ejemplo,
si buscaremos que nuestro lateral o laterales, desdoble en la organización
ofensiva al extremo y que pretendemos que hagan ambos así como el resto del
equipo. Otros ejemplos muy comúnes son las conexiones intersectoriales o entre
líneas de un equipo, o como se llaman en España también los trabajos de
sub-sistema.
c)
Tarea de Cambio en el momento de juego. Otro
factor relevante es cuando existe un cambio de momento y cuando se pasa de uno
a otro. Un ejemplo muy común, es cuando nuestro equipo tiene el balón y se
encuentra abierto, buscando amplitud y ante la pérdida que comportamientos
deben buscar los jugadores más próximos a la pérdida del balón y el resto del
equipo.
d)
Tarea espacial o Cuando se relacionan al espacio en
el terreno de juego. Cuando el ejercicio lo relacionamos a un espacio en
el terreno de juego. Como ejemplo, podemos poner el defender en bloque bajo,
alto o medio o como atacar una defensa replegada, plegada o desplegada
(adelantada).
Esto no intenta ser como siempre afirmo en el blog,
una verdad ni una guía acabada, sino una mera reflexión en voz alta y se
agradecen aportes de diferentes colegas y profesionales dando vuestros puntos
de vista.
“No dejes que te atrape el dogma- que es vivir con los resultados del pensamiento
de otra gente. No dejes que el ruido de las opiniones de otras personas ahoguen
tu voz interior. Y lo más importante de todo, ten el coraje para seguir tu
corazón e intuición. Ellos saben de alguna manera, en que realmente te quieres
convertir”.
Steve Jobs.
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¿How to build and develop exercises in a
football / soccer session?
Author: Oscar Mendez.
When we start to create, copy or adapt exercises
according to our Model of Play, or how we pretend to work during the week, we
classify the exercises and we start to work although this isn´t done by luck or
how our fitness trainer tells us to do so, it´s done according to our
principles of training, how we intend to dosify the information to our
footballers as well as multiple factors such as age of players, level of
players, calendar, history and culture of club, pressure of our supporters,
press etc.
I have received many times, requests from colleagues
as well as workmates asking me this, and for this reason I decided to write
this article on the subject even though there isn´t a lot of information
regarding this, and most young coaches aren´t sure how they should do this or
how they should start.
The way I do this, is that I classify the exercises
but many times the way I classify them is relevant to our Methodological
Principles created by Profesor Vitor Frade in Tactical Periodization School.
In that case, the methodological principle of Complex
progression states that in the week, in the session and in the whole season,
the difficultness of our exercises must go from simpler to more complex
exercises.
We must try to do this in the session, in the morfocycle or week and
in the whole season so that our players have more chances of learning what we
are trying to teach.
In this school, we are going focus on how we are going to
teach, how we are going to play, how the opponent is going to play and how our
footballers are going to learn. And that is how we are going to train.
Another methodological principle like the Propensions
Principle also has relevance to how we are going to build our exercises, which is related to a certain behavior being
repeated many times in that exercise, so that the players learn that behavior without
being conscious of doing it, since football is a sport that is subconscious as
Jose Mourinho states.
Classification
of exercises:
In my case, I relate them with the above mentioned
Methodological principles and I classify them according to the type they are:
a)
Exercise related to Sub-Principle or Micro-Behaviour
of the way we play.
The sub principle or micro behaviour will be a small
behaviour that we want our footballers to learn according to how our team is going
to play, how our oponent is going to play or a behaviour that we may see in our
next match.
For example, we can place a big Principle or Big
Behaviour in our Offensive Organization such as spacing when we have possession
of the ball, or a micro-principle which
could be how we want our midfielders to behave when we are in offensive
organization or what we want them to do.
b)
Exercise related to Structural Organization or to our
system.
When it´s related to our structural organization how
we call it in T.P , or how it´s called the system everywhere else. In this case
we can place as an example in the defensive organization how our center
defensive midfield when the ball comes to the sides of the box, he is going to
place himself between the two central defenders for example inside the box. Another
example is when we work interconexion between lines, for example how our back
four are going to behave and how our midfielders are going to behave and
connect with them on the offensive organization.
c)
Exercise related to a change in a moment of play.
We recognize in Tactical Periodization four moments of
play, one is when we have the ball and are on Offensive Organization, when we
immediately lose the ball and go to Defensive Transition, when we don´t get the
ball immediately but don´t get scored, and
turn to Defensive Organization and when we recuperate the ball and immediately turn
to offensive transition again. This happens in every game, every time, hundreds
of times. When we place an exercise when there is a change from one to another,
that is what we mean. Example could be that your team is attacking, loses the
ball and what behavior do you want from the closest players to the ball to do
and rest of the team.
d)
Exercises related to a space on the pitch.
When the exercise is related to a space in the pitch
or field, and we want to train our team regarding that space on the pitch. One
example is for example how we are going to train our defensive organization as
a lower block (near our box), middle block (15 yards away from the box) and
high block (5 yards behind center line) or how we are going to attack a team
that plays with a defense in a low, middle or high block.
This article doesn´t intend to be the truth or a guide
as I always say on my blog, but a reflection out loud that I decided to make
with the sole intention of contributing to fellow coaches and trainers. Really
appreciate your comments and points of views.
“Don’t be trapped by dogma—which is living with the
results of other people’s thinking. Don’t let the noise of other’s opinions
drown out your own inner voice. And most important, have the courage to follow
your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to
become. Everything else is
secondary.”
Steve Jobs